REFLEKSI ISU DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Semasa saya menjalankan latihan mengajar di sekolah ini, saya telah diamanahkan untuk mengajar murid-murid tingkatan empat. Pada hari pertama saya menjejakkan kaki ke dalam kelas ini, saya melihat bahawa kebanyakkan murid-murid lebih suka berdiam diri, agak pasif dan kurang memberi respon semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Saya berjumpa dengan guru pembimbing saya untuk menyatakan tentang isu ini. Rupa-rupanya isu ini bukanlah sesuatu yang baru. Oleh yang demikian, guru pembimbing saya meminta saya untuk memikirkan cara atau kaedah yang dapat dilaksanakan bagi memastikan isu ini dapat dibendung. Selain itu, keadaan murid yang terus pasif akan mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran. Berikut merupakan beberapa keadaan atau situasi murid yang kelihatan pasif yang sering berlaku semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Keadaan murid yang kebanyakkannya hanya tunduk dan membisu apabila guru bertanyakan soalan atau pendapat mereka.
Keadaan murid yang kecewa tatkala tidak dapat menjawab soalan dan pertanyaan yang diajukan oleh guru.
No comments:
Post a Comment